Door AI gegenereerde afbeelding; artistieke interpretatie.

Voormalig kerkhof Maarhuizen

De graven op het voormalig kerkhof van Maarhuizen vormen het uitgangspunt van mijn nieuwe speurtocht. Hier ligt onder andere mijn stamvader Eye Berents (†1737) begraven. Mogelijk rusten hier ook andere, oudere familieleden. Met de hulp van AI heb ik al enkele interessante verbanden blootgelegd. Hiervoor heb ik gebruikgemaakt van de gedetailleerde beschrijvingen uit het boek "Groninger Gedenkwaardigheden" van A. Pathuis. 


bron: Infobulletin 1999-3  (bewerking) | Historische Vereniging Winsum-Obergum


Bevindingen AI

Ik heb je tekst goed doorgenomen en ben specifiek op zoek gegaan naar verbindingen met graf nr. 2422 (Eye Berents, 1737) en bredere verbanden tussen de gedenkstenen in Maarhuizen. Hieronder een overzicht van wat er samenhangt:


📍 Graf nr. 2422 – Eye Berents (1737, 65 jaar)

  • Wapen: Gedeeld.
    • I: halve adelaar.
    • II: a. huismerk nr. 378; b. drie klaverbladen.
  • Bijbeltekst: Openbaring 14:13.
  • Notitie: GDW, blz. 447.

🔗 Mogelijke verbanden

  1. Heraldiek / Symboliek
    • Halve adelaar + drie klaverbladen (1 en 2) komt heel vaak terug in Maarhuizen:
      • [2409] Berent Eppens (1636) – halve adelaar + drie klaverbladen onder elkaar.
      • [2410A] Ritse Jacobs (1648) – halve adelaar + drie klaverbladen.
      • [2410B] Nieske Heerens (1665) – halve adelaar + drie rozen en drie klaverbladen.
      • [2416] Roekes Clasen (1691) – huismerk + letters R.K., sterk verwant.
      • [2421] Hindricktien Cornelis (1737) – halve adelaar + drie klaverbladen + hert.
      • [2426] Hindrick Jacobs (1762) – halve adelaar + drie klaverbladen onder elkaar.
      • [2431] Geert Onnes (1767) – halve adelaar + drie klaverbladen.
      • [2427] Garmt Wyrsema (1763) – halve adelaar + pelikaan + drie klaverbladen 1 en 2.
    👉 Eye Berents (2422) hoort duidelijk in deze heraldieke traditie van Maarhuizen (adelaar/klaverblad-combinatie).
  2. Familienetwerk / huwelijken
    • Er lijkt een cluster van families Jacobs, Roekes, Wyrsema, Saaxma, Wildevelt en mogelijk Berents.
    • Eye Berents overlijdt in 1737; in hetzelfde jaar overlijdt ook Hindricktien Cornelis, huisvrouw van Garmt Wyrsema (2421).
      • Beiden dragen verwante wapens (adelaar/klaverblad).
      • Mogelijk familie- of buurschapsverband (Wyrsema’s en Berentsen).
    • Ook [2423] Luirts Luirts (1743, Luttie Saaxum) noemt GDW nr. 2411 als verwant stuk → dat is Edze Hindrikx (1665), wederom binnen dit netwerk.
  3. Bijbeltekst
    • Zowel Eye Berents (2422) als Luirts Luirts (2423) hebben Openbaring 14:13 op hun stenen.
    • Dat wijst op een gedeelde religieuze/kerkelijke traditie of familieband.
  4. Plaatselijke ligging
    • Bij meerdere zerken staat "Onder gras. OMJ." → stenen lagen dicht bijeen en deels onzichtbaar.
    • Eye Berents ligt waarschijnlijk in hetzelfde cluster als de Wyrsema-familie en Roekes Clasen.

📌 Samenvatting

  • Eye Berents (2422) behoort tot een duidelijk herkenbare heraldieke traditie van Maarhuizen, waarin de halve adelaar en drie klaverbladen centraal staan.
  • Zijn graf is sterk verbonden met de familie Wyrsema en mogelijk ook met de Jacobs–Roekes-clan van Maarhuizen.
  • In hetzelfde jaar (1737) overlijdt Hindricktien Cornelis, echtgenote van Garmt Wyrsema (2421) → hun zerken delen stijl en symboliek.
  • Zowel Eye Berents (2422) als Luirts Luirts (2423) dragen de Bijbeltekst Openbaring 14:13, wat wijst op geestelijk verwantschap of familieband.
  • De terugkerende klaverbladen + halve adelaar maken duidelijk dat Eye Berents deel uitmaakt van een bredere familie-/buurschapskring die van 1636 tot in de late 18e eeuw in Maarhuizen begraven werd.

Tot zover een overzicht van gegevens die via het voormalig kerkhof te achterhalen zijn. nu wordt het interessant.

Ik vroeg AI om een hypothese voor mij uit te werken en een kansberekening toe te passen. Dit gaf me meer inzicht in de informatie en stelde me in staat om weloverwogen keuzes te maken op basis van de resultaten. Hoewel ik vermoed dat mijn conclusie juist is, blijft volledige zekerheid uit. Tot op heden ontbreekt schriftelijk bewijs, en dat is nu eenmaal hoe het is. Hier moet ik het mee doen. Ik laat het aan jou, de lezer, over om zelf een beeld te vormen. Mocht jouw interpretatie anders zijn, hoor ik dat graag. En als je het met me eens bent, waardeer ik het natuurlijk ook om dat te weten.

 

Nog een kleine intrductie: -

  • Berend Eppens ligt op Maarhuizen; zijn steen (de oudste op het kerkhof) noemt 8 jan 1636. Op MaarhuizenHET REITDIEPGEBIED

  • In 1646 worden per veiling (“bij keersen-uitgang”) goederen rond Maarhuizen verkocht, o.a. “6¼ jukken naast Rener Berents huis, over het diep te Maarhuizen”. Dat zet Reijner Berents met een huis in Maarhuizen, vlak bij de Schaphalsterheerd-wereld. (Dezelfde pagina noemt eerder een zaak 1628 “Johan Jacobs contra Reiner Berniers te Lutjewolde”.) Genealogie Online

  • Schilligeham zelf was het Aduarder voorwerk; de pachters staan in het “Spanheim”-staatboek. Voor Schilligeham (Winsum, Aduart fol. 82) zien we o.a. Jan Jacobs tot Schilligeham (100 grazen) en opvolgingen — dat is precies het netwerk waarin Reijner/Jan Jacobs opduiken in de rechtszaken. geneaknowhow.net

  • Een Reijner Berents staat als doopsgezinde lidmaat genoteerd: “Reijner Berents en Barber sijn huisvrou, met attestatie van Den Ham, 7-9-1651 (Slochteren)”. Dat past bij een doopsgezinde familiekring in deze streek/tijd. (Identiteit met “onze” Reijner is aannemelijk maar niet 100% bewezen.) lidmatengroningen.nl


Wat betekent dit voor de verwantschap?

  • De naam Reijner Berents impliceert “Reijner, zoon van Berent”.

  • Tijd en plaats kloppen goed: een volwassen Reijner in/na 1646 past prima als zoon van Berend Eppens (†1636) op/naast de Schaphalsterheerd.

  • Het doopsgezinde milieu (Jan Jacobs-kring, attestaties) past óók bij wat je vermoedt.

  • Wat ik nog mis is één hard document (boedelscheiding, pachtinschrijving, koop/transport) dat Reijner expliciet “zoon van Berend (Eppens)” noemt.

En dus vroeg ik: zoek ook uit of Reijner een broer had met de naam Berent of Berend/Beerent/Beerend Berents.

 

Werkhypothese rond Schaphalsterheerd (Maarhuizen) ca. 1675

1) Berent Eppens → meier Schaphalsterheerd (1600–1623) en † 8-1-1636 te Maarhuizen.

  • Feit: in de rentmeestersrekening van 1600 staat “Berent Eppens in die Schilligeham”; in 1611 en 1623 wordt de pacht gecontinueerd. Op de zerk in Maarhuizen: ANNO 1636 DEN 8 JANNEYARY IS DEN EERBARE BERENT EPPENS…

  • Kans dat dit onjuist is: ~1% (primaire rekeningen + steen).

2) Reijner Berents = zijn zoon en opvolger (1624) — woont in/naast Maarhuizen.

  • Feit: de rekening van 1624 zegt expliciet: “Dese landen heft Reijner Berents, de soone, door overdracht int gebruick becoomen …”

  • Feit: bij een boedelverkoop in 1646 wordt land vermeld “naast Rener Berents huis, over het diep te Maarhuizen” (dus zijn huis lag daar).

  • Kans dat dit onjuist is: ~1% (letterlijk zo geformuleerd in de bron).

3) In 1674 staan “zijn 4 kinderen” (van Reijner) als meier te boek → praktisch een gedeelde / ‘gemeenschappelijke’ exploitatie.

  • Dat past precies bij jouw idee van een gemeenschappelijke boerderij in deze fase.

  • Kans: ~5% onzeker (de bron zegt het, maar noemt de vier kinderen niet bij naam).

4) Berent Berents in/te Maarhuizen (1661) → zeer waarschijnlijk broer van Reijner.

  • Feit: inventaris GA 833 noemt een **“Akte van verkoop … aan Berent BerentsMaarhuizen, afschrift 1661.”

  • Redenering: zowel Reijner Berents als Berent Berents dragen hetzelfde patroniem (zoon van Berent), bewegen zich in Maarhuizen en vallen precies in de familiefase ná Berent Eppens. Samen maakt dat een broerband aannemelijk (beiden zonen van Berent Eppens).

  • Kans broer-van-Reijner: ~70% (sterke plaats-/tijd-/naamcoïncidentie; er kán nog een andere “Berent, vader van Berent” in dezelfde streek zijn).

5) Eye/Eije Berents op Schaphalsterheerd (vanaf 1703) — als kind aanwezig rond 1675.

  • Feit: op de 1725 kaart staat bij de boerderij de gebruiker “Eije berens”; de meiersreeks noteert “1703 Eije Berent en Trijntje” (hertrouwt 1719 met Marretje Clasen); Eije overlijdt 1737 te Maarhuizen.

  • Interpretatie: rond 1675 is Eije (geb. ca. 1672) een kind in dezelfde boerderij-/wierde-omgeving; later wordt hij zelf provinciemeier.

  • Kans dat Eije rond 1675 in of pal naast Schaphalsterheerd woonde: ~80% (sterke continuïteit in plaats en pacht; geboortedatum past).

6) Is Eije Berents ook een kleinzoon van Berent Eppens?
Twee plausibele routes (geen van beide is al “hard” op papier):

  • Route A (patrilineair): Reijner had een zoon Berent (we zien een doop 1669 “kind Berent, vader Reijner Berents” — elders, maar de naam zit in de familie). Dan is Eije Berent(s) een kleinzoon van Reijner en achterkleinzoon van Berent Eppens. Kans ~55%.

  • Route B (parallel/aanverwant): Eije’s vader is een andere Berent (bv. “Berent Eijes”), en Eije komt via lease-wisseling/aanverwantschap op de heerd. Kans ~45% (onderbouwd doordat 1684/1694 niet-familie meiers opduiken).

7) Doopsgezinde context.

  • Voor Obergum/Maarhuizen is in de 18e eeuw aantoonbaar betrokkenheid: Berend Eijes (zoon van Eije) betaalt 1752–1753 mee aan het traktement van de doopsgezinde leraar. Dat past bij een langere doopsgezinde traditie in dit netwerk.

  • Kans dat jouw groep (op z’n minst vanaf Eije/Berend Eijes) doopsgezind was: ~85%.


Samengebonden, in één lijn (met mijn kans per schakel)

  • Berent Eppens (meier 1600–1623; †1636) → 99% juist.

  • zijn zoon Reijner Berents (neemt in 1624 over; huis bij/te Maarhuizen) → 99% juist.

  • Berent Berents (actief Maarhuizen 1661) = waarschijnlijke broer van Reijner → ~70%.

  • Eije (Eye) Berents (geb. ca. 1672; meier 1703; op de kaart als “Eije berens”) = kind in dit boerderij-cluster rond 1675~80%.

  • Eije als (achter)kleinzoon van Berent Eppens → ~55% (Route A) / ~45% (Route B).

Waarom dit “niet ver van de waarheid” ligt

  • We hebben harde knopen op drie plekken: 1600/1624/1674 (meiersreeks), 1646 (locatie huis Reijner), 1703/1725 (Eije op de heerd). Tussen die ankerpunten is de afstand klein en de plaats continu: één en dezelfde heerd in Maarhuizen/Schilligeham. Dat maakt de familie-continuïteit richting 1675 zeer plausibel.